|
01 - 09 - 08
|
September 2008
Voor de motor toerliefhebbers.
|
tekst G.v.d.Leek
|
Of je bent reeds terug, of je staat weer te trappelen om de neus van je motorfiets richting verre horizonten te richten. Feit blijft dat de grote vakantie tegenwoordig maar half zo groot meer is.
Bizar is dat we als motorrijder in onze drang naar vrijheid en onafhankelijkheid meestal toegeven aan een oeroud instinkt, namelijk, kuddevorming. Zelf ben ik absoluut geen voorstander van de meute en prefereer het gezelschap van 1 of 2 gelijkgestemde zielen voor een motor uitstapje.
Ofwel kerels @ vrouwen die door de vele kilometers rijervaring geharde konten en dito nekspieren hebben ontwikkeld. Personen wier skelet zelfs in vrijetijdskleding in een lichtjes voorovergebogen houding blijft staan, armen en benen een beetje wijd uiteen doch in sportieve hoek geplooid, kortom, motorrijders in hart en nieren. Maar dit alles geheel ter zijde.
|
|
|
Het blijft een gegeven dat we als gemotoriseerde zoogdieren meestal de geborgenheid van de groep opzoeken, met alle gevolgen van dien. Hoe groter de roedel, hoe minder evident om alles harmonieus te laten verlopen en des te groter de kans op problemen of zelfs levensgevaarlijke situaties. Rijdt je alleen of ben je voorrijder van een groep(je) het maakt niet uit , je positie is op ¾ links van je rij vlak. Straatgootfanaten en zachte – bermtoeristen zijn verwarrend voor andere weggebruikers, hoogst frustrerend en in hun onwetendheid een gevaar op de weg.
Dat rijden in gezelschap handiger en onmiskenbaar veiliger is mocht er iets voorvallen, dat staat buiten kijf. Zie er op toe dat enkelvoudige afspraken worden nageleefd. De positie van de voorrijder lijkt mij hierbij duidelijk en ook dat we uiteraard geschrankt achter elkaar rijden is niet nieuw. Probeer een onderlinge tussenafstand van 3 tot 4 motorlengtes aan te houden, anders is er steeds wel een bumper -mans die zich op snode wijze tussen de groep forceert. Dat hierbij de machine met de minste punch vooraan het tempo bepaalt lijk dan ook logisch. Piloten met minder ervaring horen zo ver mogelijk voorin te rijden.
Prettig als ook de voorrijder geen al te groot competitiebeest is en zich als ervaren rijder voldoende kan bedwingen om de rit niet te laten ontaarden in een onverantwoorde straatrace. Van de hekkensluiter wordt verwacht dat die beschikt over een flinke portie rijkunst en over een paar extra ogen in het achterhoofd. Kruispunten, verkeerslichten, files…redenen te over om van een hechte groep een verdwaalde bende solitairen te maken. Van te voren iedereen voorzien van de juiste coördinaten betreffende de te volgen route en eindbestemming kan ook al wonderen verrichten. Zelfs in een periode als de dagen gaan korten, de kleuren gaan vervagen en het wegdek wat meer risico betekent door allerlei natte zooi, zoals bijvoorbeeld peeslik / modder, is er toch nog voldoende motorplezier te oogsten.
|
|
Van links naar rechts op deze foto: Ina , René, Janneke , Moniek, Leo , Geert, Bram, Jan.
|
Geniet er dus nog met z’n allen van en kom samen ook weer veilig en gezond thuis aan. Nog een heerlijke motortijd toegewenst van de blije rijer uit Serooskerke.
Groetjes van Geert v.d.Leek
Terug
| |