|
Frankrijk, een rondreis op de motor.
De bijbehorende fotoserie's: --->>> Frankrijk2009Fotosdeel-1 Frankrijk2009Fotosdeel-2
4 t/m 12 september 2009
Wat hieraan vooraf gaat is een degelijke controle van het materiaal zoals de kleding en de BMW R1100 RT. Ook als rijder moet ik in redelijke conditie zijn natuurlijk…
Dus eerst naar MJK in Oudenbosch om ritsen van het combipak te laten controleren. De service daar is (na alweer ruim 6 jaar) grandioos en bijna kosteloos te noemen en viel zodoende behoorlijk mee zodat er nog wat overbleef in het budget om wat zomeronderkleding aan te kopen.
De controle vooraf aan de motorfiets komt (en is) zoals altijd in handen van Sjaak van Zweeden- Racing te Middelburg, zodat dit ook goed geregeld is. Eigenlijk is alles oké, maar dat was te verwachten bij Sjaak die mijn materiaal al vele jaren punctueel aan het rijden houdt.
Om de “stress” vooraf te bestrijden nog maar alles (weer) eens goed gepoetst om zo de tijd enigszins te doden, want het duurt nog wel 4 werkdagen vooraleer er richting “Golfe Du Lion” vertrokken kan worden.
Dan de grote lijnen uitzetten.
De te rijden route gaat ten westen van Parijs (in verband met de regen)om in de buurt van Clermont-Ferrand de A 75 en Millau te vinden. De A75 na Millau is een prachtige snelweg voor de wat snellere motorrijder. De trip zal zo veel als mogelijk alternatief gereden worden over de D- wegen. Bij voldoende tijd en goed weer zal er kruip/ sluipdoor naar de Camargue, ST-Tropez richting Grasse getoerd worden .
Dit alles onder de vakkundige leiding van “SUNCHASER” motorreizen (Peter mag ook). Erg luxe om met twee motoren dit traject te kunnen rijden zodat er weinig oponthoud zal zijn te verwachten.We gaan tenslotte om kilometers te maken en zo weinig mogelijk te leuteren en veel te kunnen zien…En dat kost ons pakweg 10 dagen en ruim 3000km volgens de planning vooraf.
Zo, mens en machine zijn er helemaal klaar voor om te vertrekken en de strijd aan te gaan met opgeplakte teerstrepen, spoorvorming en ingefreesde krijtstrepen tegen de aqua-planning Ook de losse steenslag is niet te verwaarlozen En nog meer van dat soort verrassingen . Ook de rijstijl van het Franse volkje zal aandachtig besnuffeld worden...!
|
|
|
Vrijdag morgen 04 september 2009.
Om 06.45 u. klinkt een licht geroffel uit de schuur en komt de R1100RT in beweging om te zorgen dat omstreeks 08.00 u. het pompstation bereikt wordt waar Peter als reisleider mij opwacht. Alleen is het nog even wachten op de zon…Het luchtruim is bewolkt en droog houden vandaag zal niet eenvoudig zijn…
Tot de startplaats pompstation Nazareth alles droog . Dan pakweg 3 uur regen tot in de buurt van Rouen de zon heftig doorkomt en gedurende de reis niet meer zal verdwijnen.
Alle snelwegen worden zoveel als mogelijk vermeden en dat lukt prima. Het enige dat er op de borden in beeld komt is verwijzing naar ondermeer, Alencon, Tours, Chateaurou en na wat overnachtingen komen wij in de buurt van Clermont-Ferrand om daar als gepland de A75 richting Millau te nemen. Het uitzicht rondom veranderd zienderogen en het vlakke land vertoont al wat puisten in bescheiden vorm . De brug bij Millau is een indrukwekkend bouwwerk en het bezoek meer dan waard. Na deze brug richting zuid over de mooiste autosnelweg die ik tot dan toe ooit heb gereden.! Geleidelijk verder afzakken naar de Golfe du Beauduc en Saintes Maries de- La- Mer.
Ook de Camargue gaat niet aan ons spiedend oog voorbij.
Via een soms adembenemende kustroute komen we aan in St- Tropez. Hier even wat “bootjes” bekijken. De temperatuur is dan soms al gestegen tot boven de 32 graden…Heerlijk met dat leren motorpak aan! Gelukkig zijn alle slaaplocaties voorzien van airco die dus op vrieskou gezet worden zodat overnachten geen probleem is.
Dan na het reeds in de verte gezien te hebben, /De echte grote puisten/, toeren richting Parc du Verdon .
Daar in die buurt begint het wat echte klimwerk Wat een aaneenschakeling van bochten over weggetjes die nauwelijks breder zijn dan een veredeld geitenpad met wat teer bedekt. Eerst 20 km bergop en de afdaling was gelukkig maar 17 km. Het hele traject geen recht stuk kunnen ontdekken en de ene pin nog scherper dan de andere, Formidabel…
|
|
|
Na een deel van de Route du Napoleon gereden te hebben de Alpen in.
De ene top nog hoger dan de andere. Ik maar denken dat ik motor kon rijden, maar de top van een berg van 2550mtr hoog gaf toch wel wat trilling in de benen. Boven de boomgrens rijden naar de top van de Col Du Galabier, zonder enige vorm van bescherming langs de weg, en kijkend in gaten van pakweg 800 meter diep was een wel heel aparte maar schitterende ervaring .Een welverdiende rustpauze op die grote hoogte nemen was dan ook wenselijk. Een overweldigende indruk opgedaan als boertje van het platte land die nog nooit een “Echte Berg” gezien had.Eifel en Harz zijn slechts puistjes vergeleken bij deze giganten!
Na de indrukwekkende Alpen weer “richting noord” kort langs de grenzen van Italië en Zwitserland getoerd . Hierna de Jura en Vogezen mooi, maar niet zo moeilijk te berijden en met een veel mooier en bovenal ruimer wegdek om elkaar te passeren .
En hoe snel de dagen dan omvliegen blijkt wel als je bijna zonder erg alweer richting Brussel bent ,dus op huis aan. Dan na pakweg een kleine tien dagen slaat bij thuiskomst de vermoeidheid toe, want het heeft wel de nodige energie gekost.
Dit alles mogen beleven met ontzettend veel dank aan Peter van reisbureau Sunchaser die mij veilig langs al dit moois geloodst heeft .En dank aan het Franse volkje dat zich voorbeeldig heeft gedragen en mij ongestoord ruimte heeft gelaten op hun wegennet…
Ieder die deze trip wil maken zal wel over een goede motorbeheersing moeten beschikken en een groot hart nodig hebben om de vele Cols te kunnen bedwingen.
Ongetwijfeld zal “Sunchaser” je hier graag over informeren.
De bijbehorende fotoserie zal voor een deel laten zien wat er onderweg op je pad kan komen.
Groetjes van Geert
| |